سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مذهب

آرایش مذاهب

با بررسی تاریخ،مذاهب که باید مهربانی،عطوفت و همدلی را بین مذهبیون حاصل شود،متاسفانه در طول تاریخ کار نامه درخشانی ندارد و سر چشمه خرافات،ناآگاهی و بستری برای استبداد بوده است. آرایش و افزوده های مذاهب را باید پیرایش کرد،خرافات را زدود تا مذهب زنده بماند.

مذهب چیست؟

مذهب راه و روشی است که طبق قواعد آن انسان از جایگاه فعلی بواسطه انجام قواعد مذهب خویش رشد و تعالی جوید و در نهایت اخلاقأ تکامل یابد.
انسان خواستار تکامل است و مذهب میتواند این طریق را نشان دهد،لیکن انسان مذهب را بر حسب نیاز مکان و زمان خود بدلخواه آرایش کرده است.مذهبی که باید اخلاق و منش را تکامل بخشد،تبدیل به عقایدی شده تا نیاز مادی را برآورد که با روح مذهب سازگار نیست.
در گذر زمان 2دو عامل مهم(ترس و نیاز)مذهب را در وجود انسان تثبیت میکند.زواری که به زیارت مکان مقدسی روانه است یا نذورات مختلف دارد ،قربانی میکند و غیره،جهت رفع نیاز دنیوی نذر کرده نه تعالی اخلاقی.و همچنین سعی در انجام دستورات مذهب به جهت ترس از آینده (امیدبه بهشت یا ترس از جهنم)میباشد.
عدم آگاهی کافی مذهب را به خرافه و موهومات کشانده ،بیشتر مواقع از اصول اولیه منحرف و تا سر حد شرک و بت پرستی پیش میرود .نیاز انگیزه ای است تا افرادیکه از اعتماد بنفس پائین بر خوردارند،بدنبال گرفتن حاجت از امام و امامزادها باشند(در حالیکه این بزرگواران خود در زمان حیات مشکلات بسیاری داشتند)

مذهب آرایش شده رکود و سستی را جایگزین تلاش و پشتکار میکند.با نذر انواع و اقسام سفره ها (بنام امامها و منسوبین آنها)و یا با ایجاد بستر مناسب برای فعالیت دعانویسها،رمالها و طالع بینها،روح بلند مذهب را در حد انتظارات پست دنیوی تنزل میدهند و با تکرار و عادت اینگونه باور های غلط،ارتباط با خدا را که فرموده «بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را »اگر فراموش نکرده باشند،بسیار کمرنگ کرده اند.(عادت در بکار بردن جملاتی مانند یا امام... یا ...در هنگام خطر و مصائب نشان دهنده این باور است.)

بهر حال تعداد مذاهب هر دینی بسیارند(که از شاخه اصلی جدا یا جهت تکمیل آن بوجود آمده اند)

با گذشت زمان منافع اشخاص یا گروهی و شاید مصلحت اجتماعی،اقتصادی و سیاسی هر مقطع زمانی ایجاب کرده که قسمتی از دین توسط صاحبان نفوذ کاسته یا افزوده گردد.

مثلأ در دین اسلام 72 مذهب وجود دارد(که صد البته هر کدام خود را محق و دیگران را منحرف و کافر و ملحد میدانند) «جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه = چو ندیدند حقیقت ره افسانه زدند»

آیا شما مذهب خود را با تحقیق و از روی آگاهی و مقایسه مذاهب انتخاب کرده اید یا بصورت ارثی؟

آیا همه مراسم و آداب و رسوم مذهب خود را منطبق با منطق و عقل سلیم میدانید،یا آمیخته با خرافات؟ چرا و چه باید کرد؟



  • کلمات کلیدی : مذهب، خرافات
  • نوشته شده در  چهارشنبه 88/3/27ساعت  8:33 عصر  توسط مسعود رحمانی 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    دین ،حکومت،دموکراسی
    آرایشهای مذاهب